Lista starostw powiatowych, które przygotowują UPUL w ramach dopłat z funduszu leśnego
Województwo | Powiat | Rok wejścia UPUL | Link do inf. szczeg. |
---|---|---|---|
LUBELSKIE | BIAŁA PODLASKA | 2024 | LINK |
LUBELSKIE | BIŁGORAJ | 2024 | LINK |
LUBELSKIE | ŁUKÓW | 2024 | LINK |
LUBELSKIE | OPOLE LUBELSKIE | 2024 | LINK |
LUBELSKIE | ZAMOŚĆ | 2024 | LINK |
ŁÓDZKIE | TOMASZÓW MAZOWIECKI | 2024 |
LINK |
MAŁOPOLSKIE | BRZESKO | 2024 |
LINK |
MAŁOPOLSKIE | LIMANOWA | 2024 |
LINK |
MAŁOPOLSKIE | MIECHÓW | 2024 |
LINK |
MAŁOPOLSKIE | MYŚLENICE | 2024 |
LINK |
MAŁOPOLSKIE | WADOWICE | 2024 |
LINK |
MAZOWIECKIE | GRÓJEC | 2024 |
LINK |
MAZOWIECKIE | NOWY DWÓR MAZOWIECKI | 2024 |
LINK |
MAZOWIECKIE | OSTRÓW MAZOWIECKA | 2024 |
LINK |
MAZOWIECKIE | PŁOCK | 2024 |
LINK |
MAZOWIECKIE | SIEDLCE | 2024 |
LINK |
MAZOWIECKIE | SIERPC | 2024 |
LINK |
MAZOWIECKIE | SOKOŁÓW PODLASKI | 2024 |
LINK |
PODKARPACKIE | LUBACZÓW | 2024 |
LINK |
PODLASKIE | BIAŁYSTOK | 2024 |
LINK |
PODLASKIE | SIEMIATYCZE | 2024 |
LINK |
PODLASKIE | SUWAŁKI | 2024 |
LINK |
PODLASKIE | WYSOKIE MAZOWIECKIE | 2024 |
LINK |
POMORSKIE | KOŚCIERZYNA | 2024 |
LINK |
ŚWIĘTOKRZYSKIE | KOŃSKIE | 2024 |
LINK |
ŚWIĘTOKRZYSKIE | OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI | 2024 |
LINK |
WARMIŃSKO-MAZURSKIE | IŁAWA | 2024 |
LINK |
WARMIŃSKO-MAZURSKIE | KĘTRZYN | 2024 |
LINK |
WARMIŃSKO-MAZURSKIE | OLECKO | 2024 |
LINK |
WARMIŃSKO-MAZURSKIE | OLSZTYN | 2024 |
LINK |
WIELKOPOLSKIE | KONIN | 2024 |
LINK |
WIELKOPOLSKIE | KROTOSZYN | 2024 |
LINK |
Proces tworzenia uproszczonego planu urządzenia lasu
Uproszczone plany urządzenia lasu (UPUL) wykonuje się dla gruntów niestanowiących własności Skarbu Państwa, należących do indywidualnych właścicieli lub wspólnot gruntowych, lasów gminnych i osób prawnych. Uproszczony plan urządzenia lasu obejmuje lasy ujęte w ewidencji gruntów i budynków jako „Ls”, jak również grunty przewidziane w planie zagospodarowania przestrzennego do zalesienia.
Starosta zleca i finansuje sporządzanie uproszczonych planów urządzenia lasu (UPUL) dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa należących do osób fizycznych lub wspólnot gruntowych. Nie finansuje on UPUL dla lasów należących do osób prawnych, np. spółek czy stowarzyszeń a także należących do gmin. Te podmioty samodzielnie finansują przygotowanie stosownych planów.
Starosta w drodze przetargu wybiera jednostkę wykonawstwa urządzeniowego, która sporządza projekt planu uproszczonego. Projekt powinien być przygotowany z uwzględnieniem wymogu opiniowania przez właściciela i właściwego nadleśniczego PGL LP oraz z uwzględnieniem konsultacji prac nad planem uproszczonym ze społecznością lokalną i innymi interesariuszami.
Przed przystąpieniem do procesu udzielenia zamówienia na UPUL zleceniodawca występuje do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) z wnioskiem o odstąpienie od obowiązku wykonania prognozy oddziaływania na środowisko. W przypadku odpowiedzi negatywnej, zleceniodawca przekazuje wykonawcy ustalony przez RDOŚ zakres prognozy. Zleceniodawca dostarcza również informacje o obszarach chronionych, kategoriach ochronności oraz dodatkowe informacje dotyczące ochrony przyrody po uprzednim uzgodnieniu z właściwym obszarowo RDOŚ.
Zleceniodawca przekazuje wykonawcy wykaz działek ewidencyjnych i użytków, dla których będzie sporządzony uproszczony plan urządzenia lasu i ich powierzchnię, dane ewidencyjne oraz poprzednią dokumentację urządzeniową.
Wykonawca projektu planu w ramach prac inwentaryzacyjnych ustala granice wyłączeń leśnych (pododdziałów), dokonuje opisu taksacyjnego lasu, pomiarów elementów taksacyjnych oraz określa wskazania gospodarcze dla wyłączeń. W UPUL powinny również znaleźć się informacje o obszarach chronionych, kategoriach ochronności oraz dodatkowe informacje dotyczące ochrony przyrody.
W przypadku UPUL przygotowywanych z dopłatami funduszu leśnego, wyniki prac terenowych ujęte w projekcie podlegają obowiązkowej kontroli w terenie z udziałem przedstawicieli powiatu, wykonawcy oraz właściwych terytorialnie jednostek Lasów Państwowych – nadleśnictwa i RDLP.
Dokument UPUL składa się z następujących części:
- opis ogólny,
- opisy taksacyjne lasu ,
- zestawienie zadań gospodarczych projektowanych na 10 lat,
- wykaz powierzchni leśnych niezalesionych,
- rejestr działek leśnych i wskazania gospodarcze w zakresie gospodarki leśnej,
- wykaz zmian działek leśnych w stosunku do rejestru gruntów (ewidencji),
- wykaz właścicieli i skorowidz działek (fakultatywnie),
- wykaz skrótów i symboli oraz słownik podstawowych pojęć leśnych,
- mapa gospodarcza lasu i gruntów przeznaczonych do zalesienia,
- zadania w zakresie gospodarki leśnej, z przeznaczeniem dla właścicieli lasu.
Projekt planu podlega opiniowaniu przez właściwego nadleśniczego. W terminie 30 dni od dnia otrzymania projektu uproszczonego planu urządzenia lasu nadleśniczy może zgłosić zastrzeżenia. W razie upływu tego terminu uważa się, że nadleśniczy nie zgłasza zastrzeżeń.
Starosta, po uzyskaniu opinii właściwego terytorialnie nadleśniczego, zatwierdza uproszczony plan urządzenia lasu. W trakcie obowiązywania UPUL Starosta nadzoruje wykonanie zatwierdzonych uproszczonych planów urządzenia lasów.
Tekst został opracowany na podstawie:
- Zarządzenie nr 37 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 26 czerwca 2020 roku w sprawie przeznaczenia środków związanych z funduszem leśnym, na sporządzanie uproszczonych planów urządzania lasu.
- Ustawa o lasach Dz.U.2024.0.530 t.j. - Ustawa z dnia 28 września 1991 r. Art. 22. Zatwierdzanie planu urządzenia lasu